Mitä mielessä - whatsapp?

Kirjoittaja: Minna Saukkonen | 23.10.2018 6:34

No, paljonkin! Kuinka tämän nyt tiivistäisi muutamaan lauseeseen? Tällaista pohdintaa lienee monessa organisaatiossa, kun on kyse sosiaalisen median kanavista.

Avoimia kysymyksiä on paljon, vastauksia kenties vähemmän. Kuinka somettaa niin, että tavoittaa oikeat kohderyhmät? Mitkä ovat ne oikeat kanavat, onko kohderyhmämme kenties vaihtanut kanavaa, entä mikä on käyttämämme kanavan tavoite, kuinka mittaamme, olemmeko päässeet tavoitteeseen? Sometusko helppoa kuin heinän teko?

whatsapp

Somen kivijalka

Markkinoinnin opena rohkaisen aina opiskelijoita uuden oppimisen alkumetreillä, että ei ole olemassa yhtä ainoaa oikeaa ratkaisua ko. problematiikkaan. Asioita voi ajatella eri näkökulmista. Sanoisin, että tämä sama pätee myös sosiaalisen median kanavien valintaan ja käyttöön organisaatioissa. Perustukset on kuitenkin oltava kunnossa strategiasta alkaen ja lisäksi pitää pysyä hereillä median käytön trendeistä. Tunne siis kohderyhmäsi ja tiedä tavoitteesi. Sosiaalisen median yleisenä tavoitteena on vuorovaikutuksen lisääminen ja tämähän tärkeää onkin!

Tavoitamme reaaliajassa kohderyhmämme ja opimme tuntemaan heidän käyttäytymistään. Aktiivinen someseuranta antaa paljon tietoa kohderyhmästämme ja tätä voidaan ruokkia hyvin aktiivisella läsnäololla ja vuorovaikutuksella valitussa kanavassa. Palatakseni vielä tavoitteisiin niin eri kanavilla on tietysti erilaisia tavoitteita. Yleensä somemarkkinoinnin tavoitteena on yrityksen tai brändin tunnettuuden lisääminen, positiivisten mielikuvien luominen, sitouttaminen organisaation tai yrityksen toimintaan, liikenteen ohjaaminen verkkosivuille tai suora myyminen verkkosivustolla.


Hipsterit vai seniorit kohderyhmänä?

Sosiaalisen median tunnetuimmat kanavat kuten Facebook, Instagram, Twitter, Youtube, LinkedIn, Google+ ja Pinterest, omaavat kukin omat vahvuutensa ja heikkoutensa. Näillä kanavilla on kullakin hiukan eroavat tavoitteet ja sisällöt sekä myös kohderyhmäkohtaisia eroja.

Facebook tavoittaa laajimman yleisön ja on lähes kaikilla yrityksillä käytössä. Instagram (IG) tavoittaa hyvin nuoremmat kohderyhmät ja on hyvin visuaalinen media. Google+ ja Pinterest omaavat nekin oman kohderyhmänsä, vaikka eivät olekaan niin laajassa käytössä. Youtuben voittokulkua ei tunnu mikään estävän, maailman suosituin videoiden suoratoistopalvelu. Twitter ja LinkedIn sijoittuvat enemmän b2b-markkinoille. Kunkin kanavan vahvuudet on tiedettävä, kun lähdetään miettimään kanavavalintaa. Summa summarum, mieti kohderyhmät, kanava ja sisältö ja jos oma osaaminen ei riitä, ota ammattilaiset avuksi


Vaihtokaupat somessa

Alussa esittämieni kysymysten joukossa oli yksi jos toinenkin vastausta vaativa ja myös tämä eli onko kohderyhmämme kenties vaihtanut kanavaa? Kaikki tiedämme, että nuoriso ei ole enää samalla intensiteetillä Facebookissa, ehkä enemmän snäppäilee tai on IG:ssä. Somekanavien käytössä ja vaihtuvuudessa on sama periaate kuin markkinoilla yleensä eli kuluttajamarkkinat seuraavat b2b-markkinoita ja päinvastoin. Näin on käynyt lähes kaikkien edellä mainittujen kanavien käytössä. Tärkeä käyttäytymistä selittävä tekijä on helppous.

Sitä, mitä somekanavaa on itse tottunut käyttämään, mielellään käyttää myös työyhteisössä. Yksi ehkä uusimpia tuttavuuksia b2b-markkinoilla on WhatsApp, kuluttajamarkkinoilta idean saaneena. Miten yritykset voivat hyödyntää WhatsAppia omassa toiminnassaan? Näin se sujuu. Tämähän on helppoa!

Tilaa WhatsApp-opas

Blogin kirjoittaja Minna Saukkonen työskentelee Haaga-Heliassa markkinoinnin lehtorina

Aiheet: myynti, markkinointi, digitalisaatio