viekö osaamisen kehittäminen paljon aikaa?

Kirjoittaja: Anne Bondaréw | 5.11.2018 13:09

Tuntuuko, että osaamiskartoitukset ja koulutuksen vaikuttavuuden arviointi vie aikaa, eikä siihen tunnu olevan resursseja? Itse asiassa näin varmasti onkin, että siihen vähän kuluu aikaa. On muistettava, että siinä luodaan pohjaa isoille päätöksille, mitä koulutetaan, mistä koulutus hankitaan ja mitä sillä on tarkoitus saada aikaan. 

 osaamiskartoitus ja koulutuksen vaikuttavuuden arviointi

Kun jokunen aika sitten tein myynnin osaamiskartoitusta yhden asiakasyrityksen myyntiryhmälle, joku vastaajista mainitsi, että vastaaminen oli työlästä, kun piti miettiä omaa osaamistasoaan annetuista vaihtoehdoista. Olisin huolestunut, jos tällaista tunnetta ei tulisi, sillä oman osaamisen määrittely itsearvioinnilla on vaativaa. Harvoin töitä tehdessä tulee mietittyä millä tasolla osaaminen on. Kun sitten  eteen tuodaan arviointiasteikko, on oma tekeminen arvioitava.

Koulutuksen vaikuttavuus on käyttäytymisen muutosta

Kun osaaminen on arvioitu, on osaamisvajeeseen mahdollista hankkia täsmäkoulutusta. Jos sen sijaan koulutushankinnan taustalla ei ole kartoitusta, voi koulutus mennä "vähän sivuun". Mikäli näin käy, vaikuttavuuden arvioinnilla on helppoa todeta, ettei oppimista tapahtunut halutusti eikä käyttäytyminen muuttunutkaan; oppimisella ei saatu riittävää vaikuttavuutta aikaan. Oliko koulutus silloin turha investointi?

Osaamiskartoituksia kannattaa tehdä ja myös koulutuksen vaikuttavuutta arvioida. Koulutushankinnat on organisaatiolle investointi ja vaikka ei ROI:ta lähdettäisikään laskemaan, on hyvä pitää lähtökohtana, ettei mihinkään turhaan käytetä rahoja. Aikaa ja rahaa koulutuksiin on entistä vähemmän käytettävänä, joten niiden hyöty kannattaa maksimoida.

Tutustu webinaaritallenteeseemme.  Sen jälkeen osaamiskartoitusten ja vaikuttavuuden arvioinnin pohdinta organisaatiossanne on hedelmällisempää.

Tilaa osaamiskartoitus- ja  vaikuttavuuswebinaaritallenne

 

Aiheet: osaamiskartoitus, vaikuttavuuden arviointi